Tuesday, April 26, 2011

Bermulanya diet yang tekad

Asslamualaikum

Sebelum ni aku tak pernah diet seperti kali ni..ni kira hari yg ke 11 aku diet dgn penuh berhemah..cheewah....sebelum ni hanya dalam pantang je aku diet ..abis pantang bagai dipam-pam naik...tak turun2 lepas tu..aku start naik selepas bersalin anak pertama....then sterusnya anak kedua dan ketiga...Masa pantang anak pertama tak aderlah diet mana..belasah aje.tapi tak ader lah makan ayam goreng ke nasi ayam ke..cuma mmg masa tu akku makan banyak..dan tak berbengkung..hehee. 4 tahun kemudian bila bersalin anak kedua aku pun nekad nak kuruskan badan..

Masa tu mmg aku pantang betui-betui..Berat terakhir 88kg....Mmg aku diet giler...dalam tempoh 44 hari tu aku makan nasi dua suap je.tapi makan ikan mmg banyak..ikan aku buat stim..aku pelbagaikan stim tu..aku tak buat panggang..berbengkung mmg wajip.Start dari 8 am hingga 7 am keesokkannya... mmg perut kempis giler...dalam tempoh 28 hari je berat aku turun 15 kilo . Berat aku yg terbaru masa tu dah 72 kg. Yippi....

Mmg aku suka bangat... hubby aku pun siap hadiahkan aku basikal exercise ...wah..apa lagi tiap-tiap malam aku exercise....ingat target nak capai 69kg lagi...tapi apakan daya....tup-tup aku dapat rezeki lagi..bb aku baru berusia 3 bulan aku pula lekat...waaaa.....impian diet berkecai..

Bila pregnant aku makan banyak lerr...mana ade istilah makan skit..aku ni jenis org yg berselera makan...aku pikir lepas beranak nanti lah aku diet pulak...so berat aku makin bertambah-tambah naik...huhuhu...last timbag sebelum beranak 88kg jugak..tak banyak berubah masa dgn anak no. 2 tu.. tapi kali ni aku kena ceasar..lagi dasyat..tak boleh bengkung nyah..mengleber lagi perut aku..huhuu..then aku cuba juga diet seperti dulu ...turun tak banyak mana seperti ari tu..just turun 12 kg je... seperti biasa lps pantang menjadi-jadi naiknya.huwaaaa.

Now berat aku dah 85 kg. Mmg dasyat. tak terbayang dek akal fikiram. Dari zaman anak dara (55kg) ke 85 Kg....fuh......ketinggian 162 cm..Berat ideal aku harus dalam 58 kg.

Dan start dari itu lah aku tak pernah berdiet..Bulan puasa aku turunlah 6 kg..pas 2 naik lah pulak..Dan aku juga pernah cuba dgn beberapa jenama perlangsingan yg lain..tapi tak menjadi..Maybe sebab aku juga tak berusah kot..nak kurus camana kalau aku makan sepinggan dadar nasik...heheh baik tak payah beli..

Dan kawan baik aku Si Khatijah yg memperkenal aku ngan Litchin de bella ni.Mula2 aku was-wa juga..ye ke.... Dia promote jugak kat best prennzz aku yg sorang ni juga... DGn hati yg tekad aku pun beli satu set.

Dan ini lah kisahya:

No comments:

Post a Comment